سرخط خبرها

هر سه ‌و نیم دقیقه، یک بستری کرونایی

  • کد خبر: ۴۹۷۶۱
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
هر سه ‌و نیم دقیقه، یک بستری کرونایی
در هفته سوم آبان، جمعیت بستری‌های بیماران کرونایی در بیمارستان‌های خراسان‌رضوی دو برابر بیش از مدت مشابه ماه پیش شده است
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ ظرف یک ماه گذشته آمار بستری‌های روزانه کرونا در خراسان رضوی جهشی معنادار پیدا کرده و ۲۰۰ مورد بستری جدید به شمار بستری‌های روزانه بیماران کرونایی در مشهد اضافه شده است. براساس اعلام مسئول کارگروه اطلاع رسانی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد میانگین مبتلایان کرونا در هفته سوم آبان ماه در استان ۴۲۶ نفر و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۶۹ نفر است. این آمار نشان از وضعیت وخیم‌تر شیوع کرونا در شهرستان‌های کوچک استان نسبت به مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارد و این امر نشان می‌دهد آبان ماه وخیم‌ترین زمان شیوع کرونا در استان است.

 

وخامت اوضاع شهر‌های کوچک در استان

با مقایسه بازه یک ماهه جدول‌های تعداد بستریان روزانه، به اختلاف معناداری در مقایسه شمار بستری‌های استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رسیم، به گونه‌ای که در هفته سوم مهرماه، تعداد بستری‌های استان ۷۸ نفر بیشتر از آمار بستری در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بود، اما این اختلاف در هفته سوم آبان ماه به ۱۵۶ نفر رسیده است و این مسئله نشان می‌دهد افزایش دوبرابری این اختلاف، مهر تأییدی بر وضعیت وخیم شهرستان‌های استان در مهار کروناست، به گونه‌ای که در هفته اخیر بیش از ۱۰ شهرستان استان به شرایط سیاه یا بحرانی مقابله با کرونا رسیده اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واکنش به آمار جدید تعداد بستریان در استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ما گفت: طبق آخرین آمار بستریان آی سی یو در استان ۴۲۳ نفر و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۶۹ نفر است. این در حالی است که تعداد بستریان آی سی یو استان در مدت زمان مشابه در ماه قبل ۲۹۸ نفر بوده است.

 

تعداد بستری‌های استان به بیش از ۲۰۰۰ نفر رسید

حمیدرضا رحیمی با اشاره به افزایش حدود ۲ برابری مجموع بستریان استان نسبت به ماه گذشته گفت: میانگین مجموع تعداد بستریان در استان به ۲۱۲۰ نفر رسیده است و این آمار در بیمارستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی مشهد ۱۹۹۱ نفر است.
 
وی همچنین در گفتگو با ایرنا، خراسان رضوی را از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در زمره استان‌های با شیوع بالای بیماری ارزیابی کرد و افزود: این استان از نظر شیوع کرونا رتبه ۲۲ را در بین استان‌های مختلف کشور دارد. وی با بیان اینکه شاخص «عدد مولد نسلی» در استان ۱.۶ دهم است، ادامه داد: اگر این شاخص بیشتر از عدد یک باشد، نشان دهنده این است که همه گیری در حال گسترش است و اکنون عدد مولد نسلی در ۱۸ استان کشور بیشتر از یک است. با این شیب تند ابتلا در خراسان رضوی و کشور، پیش بینی روز‌های سخت درگیری با کرونا چندان دور از انتظار نیست.

 

احتمال ۲ برابر شدن فوتی‌های کرونا

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز در واکنش به افزایش آمار مرگ ومیر‌های کرونایی گفت که در ۲ هفته آینده پیش بینی‌ها از ۲ برابر شدن مرگ کرونایی حکایت دارد و اگر شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، زمستان هم مثل پاییز که تعداد کشته‌های روزانه از رنگ فوقِ قرمز به سیاهی گرایید، سیاه خواهد بود.

 
 

جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی در سراسر کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در تشریح محدودیت‌های جدید کرونایی در کشور گفت: بیش از ۱۰۰ شهر و شهرستان وضعیت قرمز دارند که مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ را در بر می‌گیرند. سیماسادات لاری افزود: در بخش‌های دارای وضعیت قرمز یک سوم کارکنان باید در محل کار خود حضور یابند. وی ادامه داد: از یک آذرماه و هم زمان با اجرای این طرح، خودرو‌های بومی در مناطق وضعیت قرمز نمی‌توانند از محل اقامت خود خارج و خودرو‌های غیربومی نیز نمی‌توانند وارد این مناطق شوند.

 
 

فوت ۴۵۲ بیمار کووید ۱۹ در کشور

طبق اعلام وزارت بهداشت، در آخرین آمار منتشرشده ۴۵۲ نفر دیگر به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند؛ ضمن اینکه ۱۱ هزار و ۲۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند.


 

انتقاد رئیس جمهور از برگزاری تجمع بدون مجوز در مشهد

رئیس جمهور با تذکر درباره برگزاری تجمع‌های غیرضروری و غیرقانونی، ضمن اشاره به تجمع اخیر در ورزشگاه امام رضا (ع) در مشهد، گفت: «خراسان رضوی و مشهد در برخی از روز‌های هفته گذشته حتی نسبت به تهران وضعیت بدتری داشته است. زمانی که اجتماع بدون دلیل ایجاد می‌شود، خود را این گونه نشان می‌دهد.»
 
به گزارش خبرنگار ما، به نقل از سایت دولت، حجت الاسلام حسن روحانی در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، بار دیگر از گسترش شیوع کرونا و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در استان و مشهد انتقاد کرد و گفت: «در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست می‌شود که رنگ وبوی مذهبی داشته، اما مجوز نداشته است. مشهد در روز‌های گذشته در برخی از روز‌ها از نظر آماری وضعیتی بدتر از تهران داشت. حالا از هرکس می‌پرسیم، می‌گویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد غیرضروری را باید رعایت کنیم.»

وی اواخر هفته گذشته نیز در حاشیه مراسم افتتاح بیمارستان چهارصدتخت خوابی هاشمی نژاد درباره اوج گیری کرونا در خراسان رضوی ابزار نگرانی و این استان را در صف نخست تعداد فوت شدگان در هفته‌های اخیر اعلام کرده بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->